Łączności z obicie sygnału o samoloty |
13 wrzesnia 2010 roku rozpoczęliśmy próbę bezpośredniego kontaktu z DC6UW na 10 GHz. Po raz pierwszy próby nie odbywały się z górki, a z mojego domowego QTH (fotki w qrz.com). Różnica w wyposazeniu stacji była powalająca. Ze strony Norberta DC6UW 350W i 2 metry parabola, a z mojej strony 1W i 48 cm talerz firmy PROKOM. Tak się nieszczęśliwie złożyło że trasę zasłaniał narożnik jednego z budynków na moim osiedlu. Norberta slyszałem cały czas w sposób niezakłócony, natomiast ode mnie docierały tylko strzępki transmisji nie pozwalające na skompletowanie QSO na SSB. Wtedy Norbert zaproponował abym przestawił antene i zrobienie QSO mieszanego Tropo / Aircraft Scatter. Akurat w dogodnym połozeniu ustawiał się rejsowy samolot Airbus A320 z Kopenhagi do Berlina i ten samolot został wykorzystany do odbicia. Być moze sygnał odbijał się takze od innych samolotów, ale QSO zostało szybko i sprawnie dokończone. Jaki jest wpływ budynku o którym pisałem wcześniej niech świadczy, fakt, ze trzy dni później ustawiłem się na zachodnim zboczu górki i za pierwszym zawołaniem zrobiłem powtórne QSO z DC6UW otrzymując raport 57. Chwile po tym zrobiłem takze QSO z OZ3ZW. QSO z DC6UW jest jedyną łącznością AS z wykorzystaniem prostego srodka jakim jest serwis flightradar24.com. Nalezy tylko pamietac, że ze wzgledów bezpieczeństwa większość pozycji samolotów podawana jest z ok 5 minutowym opóźnieniem. W tym czasie samolot przesuwa sie o ok 80 km. W zależności od jego położenia, zmiana kątowa może być tak duża, ze antena juz nie trafi. Pozdrawiam Jurek SP1JPQ & SO1D |