Łączności z obicie sygnału o samoloty
Nie zgadzam się z opnią Grzegorza, że odbicie następuje od smug kondensacyjnych. Sygnał odbija się od metalowych powierzchni samolotu tak jak sygnał radarowy. Zresztą wiele źródeł wyraźnie pisze, że odbicie nastepuje od powierzchni samolotu, że zacytuję ze strony SM6HFZ ...Aircraft scatter is the process of scatter radio waves of the body of a traveling aircraft ...
Sam mam wiele umawianych i przypadkowych łączności AS na pasmach od 1.3 do 10 GHz. Szczególnie na 10 GHz zauważalny jest silny efekt dopplera oraz , przy bliższych odległościach, mocny fadding wynikający z wielodrogowości sygnału (nakładanie się na sygnał AS sygnału tropo lub rozproszenia atmosferycznego).
Łączności trzeba robić szybko i nie kręcić gałką strojenia a RIT dla kompensacji wpływu dopplera, bo przy odległościach rzędu 700-800 km ma się do dyspozycji 30-60 sek kiedy obie stacje 'widzą' samolot.
73's de Staszek SP6GWB


  PRZEJDŹ NA FORUM