Łączności z obicie sygnału o samoloty
W żadnej publikacji na temat AS wskazanej przez Zenka nie ma informacji jakoby smugi kondensacyjne samolotów odbijały fale radiowe. Każde źródło informacji o AS mówi o odbiciu od korpusu samolotu, zaś VK2KU analizuje skuteczność odbicia w kontekście długości fali i wielkości samolotu. W publikacjach VK3KU na temat użycia JT65C do AS sporo informacji poświęcone jest efektowi dopplera, czyli wpływowi prędkości odbijającego obiektu. Smugi kondensacyjne to już zjawisko praktycznie stacjonarne i nie powodowało by przesunięcia częstotliwości.
Wydaje mi się, że zamieszanie to powodują obrazy radarowe chmur burzowych, pokazujące niekiedy trasę przelotu samolotu a nie smugę kondensacyjną. Powodem tego jest spsoób obrazowania chmur odbijających fale radarowe, nie przystosowany do pokazywania małych (jak na chmury burzowe) i szybko poruszających się samolotów, dających relatywnie mocne odbicia. Ze względu na ograniczoną rozdzielczość wiązki radarowej, odlatujący samolot, dający po każdym obrocie anteny radaru obraz w innym miejscu, interpretowany jest jako duzy obiekt złozony z sumy odbić każdego cyklu pracy radaru. A że wyglada to na obrazie radarowym jak smuga kondensacyjna, to już połączenie fałszywego obrazowania radaru z wolnymi skojarzeniami człowieka, który to ogląda.
73's de Staszek SP6GWB


  PRZEJDŹ NA FORUM