AirScout
autorstwa DL2ALF
Witam!
DL2ALF opracował bardzo przydatny do łączności UKF, UHF, SHF program który od roku rezyduje w moim komputerze, oraz w komputerach innych entuzjastów łączności UKF.
Program oblicza przydatność samolotów pasażerskich, których coraz więcej na niebie Europy, do łączności poprzez odbicie od powierzchni samolotu sygnałów VHF, UHF, SHF.
Program dostępny jest pod linkiem:

http://www.dl0gth.de/software/airscout.zip

Po rozpakowaniu i otwarciu programu należy po prawej stronie wybrać pasmo, podać swój znak i swój lokator, znak i lokator korespondenta. W większości po podaniu znaku korespondenta, program sam podaje jego lokator.
Program wyliczy także QRB i QTF do korespondenta.
Po uruchomieniu obliczeń (zielona strzałka-trójkąt w prawo na dole) program, poda mapę z osią qso do korespondenta, oraz wyrysuje przekrój trasy do korespondenta.
Część osi oznaczona na fioletowo to miejsce gdzie powinien znaleźć się samolot żeby było słychać odbicie.
Część ta zmienia się w zależności od pasma 2m, 70cm, 23cm i wyżej.
Pod mapką przelotów program wyrysuje także trójkąt w elewacji przestrzeni na kierunku do korespondenta, w którym powinien znaleźć się samolot, żeby doszło do qso poprzez odbicie od samolotu.
Brakuje jeszcze samolotów.
Pod klawiszem options (po prawej na dole) jest dostępna zakładka "Planes" w której są linki do flightradar`ów które należy zapisać "Save Positions". Następnie po naciśnięciu "Zapisz" utworzony zostanie w katalogu głównym programu plik .CSV z przedziałem czasowym do aktualnej daty.
Następnie naciskamy "Load Positions" odszukujemy zapisany plik, zaznaczamy go i ładujemy do programu klawiszem "otwórz".
Raz zapisany w programie plik .CSV może służyć przez wiele dni i nie potrzeba powtarzać procedury jego ładowania za każdym uruchomieniem programu.
W programie są też określone wstępnie filtry dla przydatnych do QSO samolotów, wysokość i kierunki lotów na danej trasie.
Na początek korzystamy w filtrów ustawionych przez autora DL2ALF.
Po chwili ekran z mapą powinien wypełnić się poruszającymi się sylwetkami samolotów przydatnych do qso z danym korespondentem.
Samoloty przydatne do danego qso są czerwone i zmieniają kolor na fioletowy gdy prawdopodobieństwo qso jest wysokie.
Samoloty nieprzydatne do qso są granatowe. Samolot żółty przecina oś qso, ale z reguły leci za nisko.
Naciskając na dany samolot odczytujemy jego parametry i czas do przecięcia naszej osi.
Kolor fioletowy samolotu przecinający oś qso oznacza że samolot jest dokładnie w trójkącie do realizacji QSO.
Zeby zmienić pasmo lub korespondenta, program trzeba zatrzymać (dwie pionowe kreski po prawej na dole), zmienić znak korespondenta ewentualnie uzupełnić jego lokator i uruchomić program zielonym trójkątem.
Warto poćwiczyć z tym programem "AirScout" na początek z beaconami, których w normalnych warunkach nie słychać.
A jak samolot, szczególnie Boening 737, 747, lub Airbus A320, znajdzie się w trójkącie do qso, to beacon wyłania się z szumów i jest czytelny czasami do 2 minut, co umożliwia też realizację całego dwustronnego qso.
Program mimo że nie obsługuje pasma 4m (70MHz) także jest bardzo przydatny do namierzania samolotów w tym paśmie z opcją 2m.
Udało mi się z dużym powodzeniem kilka qso z autorem programu DL2ALF w paśmie 70cm i 23cm, qrb 545km!

Pozdrawiam!
Jurek SP2DDV


  PRZEJDŹ NA FORUM