Program "AirScout -Aircraft Scatter Prediction V 0.9.9.5 9 (c) 2013 DL2ALF"
i wersje kolejne...
Witam!
DL2ALF opracował bardzo przydatny do łączności UKF, UHF, SHF program który od jakiegoś czasu rezyduje w moim komputerze, oraz w komputerach innych entuzjastów łączności UKF.
Program oblicza przydatność samolotów pasażerskich, których coraz więcej na niebie Europy, do łączności poprzez odbicie od powierzchni samolotu sygnałów VKF, UHF, SHF do 76GHz!
Program dostępny jest pod linkiem:

http://www.dl0gth.de/software/airscout.zip

Po rozpakowaniu i otwarciu programu należy po prawej stronie wybrać pasmo, podać swój znak i swój lokator, znak i lokator korespondenta. W większości po podaniu znaku korespondenta, program sam podaje jego lokator.
Program wyliczy także QRB i QTF do korespondenta.
Po uruchomieniu obliczeń (zielona strzałka-trójkąt w prawo na dole) program, poda mapę z osią qso do korespondenta, oraz wyrysuje przekrój trasy do korespondenta.
Część osi oznaczona na fioletowo to miejsce gdzie powinien znaleźć się samolot żeby było słychać odbicie.
Część ta zmienia się w zależności od pasma 2m, 70cm, 23cm i wyżej.
Program wyrysuje także różowy trójkąt (w Pathinfo) w elewacji przestrzeni na kierunku do korespondenta, w którym powinny znaleźć się samoloty, żeby doszło do qso poprzez odbicie od samolotu.
Brakuje jeszcze samolotów.
Pod klawiszem options (po prawej na dole) jest dostępna zakładka "Planes" w której są linki do flightradar`ów które należy uaktywnić przez "Use Plane Feeds from internet" haczykiem w okienku po lewej stronie.
Uaktywnione URL1 i URL2 ładujemy do programu przez klawisz "Apply" następnie klawisz "OK".
W programie są też określone wstępnie filtry dla przydatnych do QSO samolotów, wysokość i kierunki lotów na danej trasie.
Na początek korzystamy w filtrów ustawionych przez autora DL2ALF.
Po chwili ekran z mapą powinien wypełnić się poruszającymi się sylwetkami samolotów przydatnych do qso z danym korespondentem.
Samoloty przydatne do danego qso są czerwone i zmieniają kolor na fioletowy gdy prawdopodobieństwo qso jest wysokie.
Samoloty nieprzydatne do qso są szaro-granatowe.
Samolot żółty przecina oś qso, ale leci najczęściej za nisko żeby zanotować na nim odbicie.
Naciskając na dany samolot odczytujemy jego parametry i czas do przecięcia naszej osi.
Kolor fioletowy samolotu przecinający oś qso oznacza że samolot jest dokładnie w trójkącie do realizacji QSO.
Zeby zmienić pasmo lub korespondenta, program trzeba zatrzymać (dwie pionowe kreski po prawej na dole), zmienić znak korespondenta ewentualnie uzupełnić jego lokator i uruchomić program zielonym trójkątem.
Program zawiera dużą bazę znaków krótkofalarskich oraz ich lokatorów i po podaniu nowego znaku z reguły lokator wyskakuje sam.
Program wylicza odległość do korespondenta i azymut do ustawienia anteny.
Warto poćwiczyć z tym programem "AirScout" na początek z beaconami, których w normalnych warunkach nie słychać.
A jak samolot, szczególnie Boening 737, 747, lub Airbus A320, znajdzie się w trójkącie do qso, to beacon wyłania się z szumów i jest czytelny czasami od kilku sekund, do kilku minut jak samolot leci wzdłuż trasy do beacona.



  PRZEJDŹ NA FORUM