Kolejna "walka z wiatrakami"...
Z komunikatu PZK nr 46/2018 z dnia 21 listopada 2018 r.

"...
7. Informacje o zagrożeniach dla krótkofalarstwa

Czy to możliwe - przemysł samochodowy jest przekonany, że elektryczne samochody będą ładowane w przyszłości drogą radiową?
Pomysł: pole wysokiej częstości indukcyjnie transmituje energię do cewki odbiornika w pojeździe.
Urządzenie jest nazywane "Bezprzewodowa Transmisja Energii dla Elektrycznych Pojazdów" (WPT-EV): W miejscu parkowania samochodu, pod nim znajduje się panel z nadajnikiem do ładowania. Moc urządzenia do ładowania do 20 kW w zakresie częstotliwości od 79 do 90 kHz. Sprawność układu powinna dochodzić do 85 procent, zgodnie z informacją producenta.
W porównaniu z przewodowym ładowaniem, stacja indukcyjna wymaga mniej przestrzeni w garażu lub w miejscu parkowania. To wygodne rozwiązanie. Ale co zdarza się kiedy wysokie moce są transmitowane w takich częstościach?
IARU zajmuje się wyjaśnieniem wątpliwości z tym pytaniem, chociaż WPT-EV: ładowanie bezprzewodowe nie pracuje w zakresie częstotliwości amatorskich, jest obawa, że częstotliwości harmoniczne generowane przez ten system jak inne mogłyby spowodować interferencję w innych pasmach innym służbom radiowym, również w pasmach amatorskich.
Amatorska służba radiowa jest szczególnie wrażliwa na wzrost poziomu tła radiowego, ponieważ nasze urządzenia pracują przy niskich poziomach odbieranych sygnałów. Znaczny wzrost poziomu tła miałby bardzo szkodliwy wpływ na naszą pracę w dolnych pasmach KF.
W tej chwili nawet na terenach wiejskich, poziomy szumów już podniosły się, z powodu milionów urządzeń z układami impulsowymi (zasilacze, systemy oświetlenia, itd..). Spowodowało to dalsze znaczne podniesienie poziomu tła, które wpłynęło na pogorszenie pracy amatorskiego radia.
Ale firmy zajmujące się tą technologią i przemysł samochodowy już rozważają następny krok w kierunku bezprzewodowych urządzeń ładujących. W tej technice zwanej "Bezprzewodowe Elektryczne Ładowanie Pojazdu w Ruchu" (WEVC), wysokiej częstości elektromagnetyczne pole o częstotliwości 85 kHz jest wygenerowane w jezdni. To powinno pozwolić na ładowanie pojazdu znajdującego się ruchu. Technika ta była testowana na drodze we Francji w okolicach Wersalu. Sprawdzany układ działał przy transferze 20 kW mocy do poruszającego się samochodu.

Źródła informacji:

[1]IARU: Studium Zasilania Bezprzewodowych Systemów Transferu Mocy dla
Elektrycznych Pojazdów w zakresie częstotliwości 79-90 kHz. Wpływ na Radiokomunikacyjne Systemy w Służbie Amatorskiej, 28 maj 2018.
Zobacz również: https://bit.ly/2KhBDNA .__._, _.___
1] IARU: Study of the Impact of Wireless Power Transfer Systems for Electrical Vehicles Operating in the 79-90 kHz Range on Radio Communication Systems at the Amateur Service, 28 May 2018.
See also: https://bit.ly/2KhBDNA.
"Przewodniczący Komitetu HF (C4)"

Ta technologia samochodowa będzie dyskutowana podczas WRC-19. IARU będzie miało trudny orzech do zgryzienia.
Co na to nasze Ministerstwo MC, MG, MI ???, które tym zajmuje się, bo UKE na pewno nie.
..."





  PRZEJDŹ NA FORUM