| |
SP2RXX | 24.01.2013 17:46:07 |
Grupa: Administrator
Lokalizacja: Bydgoszcz JO83XC
Posty: 7669 #1155103 Od: 2011-6-25
| Na stronie
TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI UŻYTKOWNICY WIDZĄ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA
znalazłem ciekawy temat " Łączności mikrofalowe i samoloty". Autor tematu pisze: " ...Łączności mikrofalowe realizowane przez odbicie sygnału od lecących samolotów to temat znany, ale w SP mało popularny. Dlatego warto przeczytać dotyczące tego tematu opracowanie DF9IC. Interesujący jest fakt, że samolot lecący na wysokości 12 km umożliwia nawiązanie łączności na odległość około 800 km...."
Link do opracowania DF9IC:
TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI UŻYTKOWNICY WIDZĄ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA
Może ktoś próbował?
_________________ 73! Maciej |
| |
Electra | 21.11.2024 17:27:01 |
|
|
| |
sp4mpb | 24.01.2013 18:10:46 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 37 #1155132 Od: 2011-6-26
Ilość edycji Admina: 1 | Technika pracy APS jest znana i stosowana powszechnie w pracy na mikrofalach również w SP. Poniżej link do strony gdzie w czasie rzeczywistym można oglądać położenie i typy samolotów (działa wolno)
TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI UŻYTKOWNICY WIDZĄ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA
Marek
|
| |
SP1JPQ | 24.01.2013 18:12:09 |
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: JO73hi
Posty: 69 #1155134 Od: 2011-7-20
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY | 13 wrzesnia 2010 roku rozpoczęliśmy próbę bezpośredniego kontaktu z DC6UW na 10 GHz. Po raz pierwszy próby nie odbywały się z górki, a z mojego domowego QTH (fotki w qrz.com). Różnica w wyposazeniu stacji była powalająca. Ze strony Norberta DC6UW 350W i 2 metry parabola, a z mojej strony 1W i 48 cm talerz firmy PROKOM. Tak się nieszczęśliwie złożyło że trasę zasłaniał narożnik jednego z budynków na moim osiedlu. Norberta slyszałem cały czas w sposób niezakłócony, natomiast ode mnie docierały tylko strzępki transmisji nie pozwalające na skompletowanie QSO na SSB. Wtedy Norbert zaproponował abym przestawił antene i zrobienie QSO mieszanego Tropo / Aircraft Scatter. Akurat w dogodnym połozeniu ustawiał się rejsowy samolot Airbus A320 z Kopenhagi do Berlina i ten samolot został wykorzystany do odbicia. Być moze sygnał odbijał się takze od innych samolotów, ale QSO zostało szybko i sprawnie dokończone. Jaki jest wpływ budynku o którym pisałem wcześniej niech świadczy, fakt, ze trzy dni później ustawiłem się na zachodnim zboczu górki i za pierwszym zawołaniem zrobiłem powtórne QSO z DC6UW otrzymując raport 57. Chwile po tym zrobiłem takze QSO z OZ3ZW. QSO z DC6UW jest jedyną łącznością AS z wykorzystaniem prostego srodka jakim jest serwis flightradar24.com. Nalezy tylko pamietac, że ze wzgledów bezpieczeństwa większość pozycji samolotów podawana jest z ok 5 minutowym opóźnieniem. W tym czasie samolot przesuwa sie o ok 80 km. W zależności od jego położenia, zmiana kątowa może być tak duża, ze antena juz nie trafi.
Pozdrawiam Jurek SP1JPQ & SO1D
_________________ Prowadząc QSO uśmiechnij się do swojego korespondenta. To słychać. Nie tylko na fonii, także na CW i Digi. |
| |
sp6ix | 24.01.2013 18:19:52 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 833 #1155143 Od: 2011-6-26
Ilość edycji wpisu: 1 | Jurku nie odbijasz się od samolotu tylko od skondensowanej smugi za nim im smuga jest aktywniejsza tym dłuższa jest łączność ,pierwszą łączność na AS zrobiłem na 23cm z SM7MW na CW charakterystyczny dzwięk telegrafi podobny do aurora. |
| |
SP1JPQ | 24.01.2013 19:35:28 |
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: JO73hi
Posty: 69 #1155298 Od: 2011-7-20
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY | Grzegorz,
Szacunek za rewolucyjną czujność. Następnym razem będę unikał potocznych określeń.
Pozdrawiam Jurek SP1JPQ
_________________ Prowadząc QSO uśmiechnij się do swojego korespondenta. To słychać. Nie tylko na fonii, także na CW i Digi. |
| |
sp6ix | 24.01.2013 22:00:22 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 833 #1155463 Od: 2011-6-26
| Jurku nie chciałem urazić ale to forum czyta wielu nie znających tematu i potem usłyszeć można bzdury nie zawinione przez Ciebie i innych. |
| |
SP6GWB | 24.01.2013 22:34:45 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 787 #1155504 Od: 2011-9-14
| Nie zgadzam się z opnią Grzegorza, że odbicie następuje od smug kondensacyjnych. Sygnał odbija się od metalowych powierzchni samolotu tak jak sygnał radarowy. Zresztą wiele źródeł wyraźnie pisze, że odbicie nastepuje od powierzchni samolotu, że zacytuję ze strony SM6HFZ ...Aircraft scatter is the process of scatter radio waves of the body of a traveling aircraft ... Sam mam wiele umawianych i przypadkowych łączności AS na pasmach od 1.3 do 10 GHz. Szczególnie na 10 GHz zauważalny jest silny efekt dopplera oraz , przy bliższych odległościach, mocny fadding wynikający z wielodrogowości sygnału (nakładanie się na sygnał AS sygnału tropo lub rozproszenia atmosferycznego). Łączności trzeba robić szybko i nie kręcić gałką strojenia a RIT dla kompensacji wpływu dopplera, bo przy odległościach rzędu 700-800 km ma się do dyspozycji 30-60 sek kiedy obie stacje 'widzą' samolot. 73's de Staszek SP6GWB
|
| |
sp3jbi | 24.01.2013 23:11:49 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 223 #1155547 Od: 2011-6-27
Ilość edycji wpisu: 1 | Doświadczenia PE1ITR z Aircraft Scatter
TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI UŻYTKOWNICY WIDZĄ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA
PE1ITR eksperymentował również z odbiciem sygnału od ISS
TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI UŻYTKOWNICY WIDZĄ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA
|
| |
sp6ix | 25.01.2013 11:16:03 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 833 #1156029 Od: 2011-6-26
| Mogę mieć inny punkt widzenia ,łączność trwała mimo że już samolot był po zasięgiem mojej anteny w/g radaru na wyrzszych pasmach nie robiłem qso AS więc nie będę się wypowiadał ale czytając australijskich publikacji na ten tema bo to od nich wyszły te eksperymenty i to mnie za inspirowało wręcz sugerowano że to smuga skondensowana (widać ją na radarze Doplerowskim również)jest tym co jest lustrem dla mikrofal ,być może się mylę ale łączność zaliczona bez ruchu anteną na 725km 80W 1296.205 CW i 36el ant. |
| |
sp3jbi | 25.01.2013 12:41:56 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 223 #1156136 Od: 2011-6-27
| Grzegorz wspomniał o australijskich doświadczeniach z aircraft scatter
TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI UŻYTKOWNICY WIDZĄ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA
TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI UŻYTKOWNICY WIDZĄ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA
TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI UŻYTKOWNICY WIDZĄ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA
|
| |
SP6GWB | 25.01.2013 18:56:16 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 787 #1156606 Od: 2011-9-14
Ilość edycji wpisu: 1 | W żadnej publikacji na temat AS wskazanej przez Zenka nie ma informacji jakoby smugi kondensacyjne samolotów odbijały fale radiowe. Każde źródło informacji o AS mówi o odbiciu od korpusu samolotu, zaś VK2KU analizuje skuteczność odbicia w kontekście długości fali i wielkości samolotu. W publikacjach VK3KU na temat użycia JT65C do AS sporo informacji poświęcone jest efektowi dopplera, czyli wpływowi prędkości odbijającego obiektu. Smugi kondensacyjne to już zjawisko praktycznie stacjonarne i nie powodowało by przesunięcia częstotliwości. Wydaje mi się, że zamieszanie to powodują obrazy radarowe chmur burzowych, pokazujące niekiedy trasę przelotu samolotu a nie smugę kondensacyjną. Powodem tego jest spsoób obrazowania chmur odbijających fale radarowe, nie przystosowany do pokazywania małych (jak na chmury burzowe) i szybko poruszających się samolotów, dających relatywnie mocne odbicia. Ze względu na ograniczoną rozdzielczość wiązki radarowej, odlatujący samolot, dający po każdym obrocie anteny radaru obraz w innym miejscu, interpretowany jest jako duzy obiekt złozony z sumy odbić każdego cyklu pracy radaru. A że wyglada to na obrazie radarowym jak smuga kondensacyjna, to już połączenie fałszywego obrazowania radaru z wolnymi skojarzeniami człowieka, który to ogląda. 73's de Staszek SP6GWB |
| |
Electra | 21.11.2024 17:27:01 |
|
|
| |
sp4mpb | 25.01.2013 21:01:54 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 37 #1156781 Od: 2011-6-26
| Faktem jest jednak Staszek, że zdecydowanie częściej udaje się AS np. na A340 niż A330. Wielkość samolotów ta sama, a rónżią się przede wszystkim ilością silników. A340 ma ich 4. |
| |
sp3jbi | 12.05.2013 12:12:34 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 223 #1444979 Od: 2011-6-27
| DL2ALF napisał program, który bardzo ułatwia planowanie łączności Air Scatter.
TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI UŻYTKOWNICY WIDZĄ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA
|
| |
sp4mpb | 12.05.2013 12:56:10 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 37 #1445036 Od: 2011-6-26
| sp3jbi pisze: DL2ALF napisał program, który bardzo ułatwia planowanie łączności Air Scatter.
TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI UŻYTKOWNICY WIDZĄ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA
działa doskonale |
| |
sp6ix | 12.05.2013 18:10:34 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 833 #1445330 Od: 2011-6-26
| Zainstalowałem ten program ze strony mikrofale.net bardzo fajny i jak dołożyłem adres Flihtradar to super bajka tylko korespondentów brak ,zachęcam do QSO czekam na propozycje czasowe 10GHz 1.5W 0.6m parabola. |
| |
sp3jbi | 02.06.2013 13:04:05 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 223 #1472295 Od: 2011-6-27
| Jest nowa wersja programu AirScout. Jeśli "zniknęły" wam samoloty zainstalujcie nową wersję i będzie ok. |
| |
SQ2CDK | 23.09.2014 19:09:53 |
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: JO94FK
Posty: 4 #1948695 Od: 2014-9-23
| WITAM
Czy jest ktoś chętny by przeprowadzić taką próbę ??? |
| |
SQ2CDK | 23.09.2014 19:10:36 |
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: JO94FK
Posty: 4 #1948696 Od: 2014-9-23
| Mam 2m i 70cm |
| |
sp6ix | 23.09.2014 20:33:55 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 833 #1948779 Od: 2011-6-26
| A jakie anteny i moc na tych dwu pasmach ? |
| |
SQ2CDK | 23.09.2014 21:32:51 |
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: JO94FK
Posty: 4 #1948813 Od: 2014-9-23
| antena 2m/70cm 5+8 el w-g DK7ZB, 144 100W, 432 50W |
| |
Electra | 21.11.2024 17:27:01 |
|
|