| |
SP6GWB | 19.02.2018 09:37:01 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 787 #2519544 Od: 2011-9-14
| Zamierzam zmodyfikować posiadany rotor do paraboli zamieniając silnik indukcyjny silnikiem krokowym. Mam pytanie do osób obeznanych z tematem silników krokowych, aby wskazały mi na rynku jakiś układ będący driverem oraz sterownikiem , przy pomocy którego mógłbym wypróbować posiadane silniki w obrocie. Na azjatyckim rynku znalazłem na przykład to:
TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI UŻYTKOWNICY WIDZĄ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA
albo to :
TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI UŻYTKOWNICY WIDZĄ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA
Rozumie, że drugi układ wymaga jakiegoś programu komputerowego, dla zadania parametrów silnika, zaś w pierwszym można to ustawić przełącznikiem ? 73's de Staszek SP6GWB |
| |
Electra | 25.11.2024 10:45:54 |
|
|
| |
SQ5RWU | 19.02.2018 10:00:02 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 19 #2519551 Od: 2013-6-1
| To pierwsze służy do generowania prądów sterujących do silnika. Przełącznikami ustawia się ograniczenie prądowe i podział kroku na mikrokrok. Steruje się tym podając sygnały włączenia silnika, kierunku i impulsy kroku. Poziomy TTL +/- To drugie służy jako interface do komputera aby te sygnały generować z oprogramowania, głównie takiego do CNC jak Mach albo LinuxCNC |
| |
sq5gvy | 19.02.2018 10:08:36 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 31 #2519552 Od: 2015-7-3
| Moim zdaniem oba wymagają sterowania z jakiegoś kontrolera/komputera tyle że pierwszy ma interfejs (chyba) szeregowy a drugi równoległy (piszą o możliwości sterowania z portu LPT komputera). Jeśli dobrze zrozumiałem opis to przełączniki w tym pierwszym służą do ustawienia maksymalnego prądu silnika. Popatrz może tutaj
TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI UŻYTKOWNICY WIDZĄ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA
. Można tam znaleźć sporo danych z czym to się je. Pozdrawiam Andrzej SQ5GVY |
| |
sq4ctk | 19.02.2018 11:19:07 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 28 #2519593 Od: 2016-6-1
| Musisz Stanisław określić na początek jaki moment obrotowy jest wymagany ze strony silnika . Następnie znając ten parametr i rodzaj silnika dobiera się driver, temat sterowania koledzy juz opisali.
|
| |
SP7CKH | 19.02.2018 12:55:26 |
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: JO92QF Kutno
Posty: 406 #2519623 Od: 2011-8-26
Ilość edycji wpisu: 4 | Staszku pierwszy drajwer da rade.musisz podać z jakiegoś generatora wolne (kilka hz)impulsy. Drugi to jest innterface który w CNC montujesz pomiędzy komputerem a drajwerami silników krokowych. Z niego dostajesz impulsy krok i dir do sterowania kilku silników w maszynie. Do testów zastąpisz to generatorem. Edit. Drajwer wystarczy do silników o boku do 55mm , przy 80 będzie za mały. _________________ Kazik |
| |
SP6J | 19.02.2018 15:37:49 |
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: Stara Kamienica JO70SV
Posty: 13 #2519680 Od: 2017-1-22
Ilość edycji Admina: 1 | A może coś takiego
TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI UŻYTKOWNICY WIDZĄ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA
Krzysiek _________________ Pozdrawiam Krzysiek (ex SP6TRP) |
| |
SP6OPF | 19.02.2018 15:59:24 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 7 #2519685 Od: 2011-7-20
| Witam...
Jeżeli Kolega rozważa możliwość sterowania ręcznego, to na znanym portalu można nabyć sterownik AVT1314 za równowartość dwóch paczek fajek, jeżeli chodzi o sterowniki z ali to są również dostępne... |
| |
SQ6QV | 19.02.2018 16:41:48 |
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: Legnica, Złoty Stok SP6ZS
Posty: 126 #2519691 Od: 2017-11-26
Ilość edycji Admina: 1 | Staszku, kwestia główna jaki to będzie silnik krokowy. Są różne. Najprościej się steruje tzw 5,6 przewodowymi - tzn unipolarnymi. Mają 4 wyprowadzenia, które zwierasz mosfetami do masy, a 5 i 6 to zasilanie.
Bipolarne steruje się dwoma mostkami H co jest kłopotliwe.
Moment obrotowy zależy wyłącznie od prądu, także im większy dozwolony prąd silnika tym lepiej, im niższe napięcie pracy tym lepiej (mniejsza moc strat na silniku). Mostki H mają z tym problem - szczególnie np popularny (i stary) L298 na którym jest kilka V straty.
Samo sterowanie jest banalne i możesz sobie kupić malutki silniczek na allegro
TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI UŻYTKOWNICY WIDZĄ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA
to silniczek unipolarny i na biurku nauczyć się na nim sterować. W przypadku unipolarnego rozmiar nie ma znaczenia - kwestia że zamiast scalaka pójdą duże mosfety.
Program żaden problem, jest mnóstwo podobnych projektów.
Sterowniki do drukarek 3D są lepsze, bo potrafią realizować 1/8 kroku czy nawet 1/16, działają płynnie, mają ograniczenia prądowe itd. Ich użycie limituje maksymalny prąd.
Najlepszych speców od silników krokowych znajdziesz na CNC forum.
Silnik krokowy ma jednak pewne wady. W jego działaniu zakłada się, że krok zostanie wykonany, dlatego jest bardzo mocno przewymiarowany jeśli chodzi o parametry momentu obrotowego itp. Jego moment drastycznie spada po przekroczeniu pewnej prędkości.
Jeśli dasz za mały to po prostu co któregoś kroku nie wykona i będziesz niezauważalnie gubił kroki.
Mają jeszcze jedną wadę - ich sterowanie śmieci po radiu - to impulsy prostokątne, zauważ, że po odpuszczeniu napięcia cała indukcja pójdzie w diodę na mosfecie. Na mikrofale pewnie bez wpływu ale na KF jest problem. ------- Lepszym rozwiązaniem jest silnik prądu stałego i enkoder, lecz tu bardziej zaawansowany jest sterownik. |
| |
SQ6QV | 19.02.2018 16:45:58 |
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: Legnica, Złoty Stok SP6ZS
Posty: 126 #2519692 Od: 2017-11-26
Ilość edycji wpisu: 1 | Sam zamierzam teraz rotor zrobić na motoreduktorze na silniku indukcyjnym 230V i falowniku, to się jeszcze bardziej komplikuje ale technicznie chyba najlepsze rozwiązanie.
Tomek SQ6QV / SP6ZS |
| |
SP6GWB | 19.02.2018 17:16:05 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 787 #2519704 Od: 2011-9-14
| Drivery z aliexpress znam, ale ze względu na moja niecierpliwość, nie chce mi się czekać miesiąca na realizację zakupu. Znalazłem na allegro sprzedawcę drivera, który podał SP6J, lecz z czasem dostawy kilka dni. Zamierzam użyć silnik krokowy w rotorze do anteny EME na mikrofale, która będzie sterowana ze sterownika OE5JFL, lecz zamiast silnika indukcyjnego użyję silnik krokowy i driver . Powinno to wyeliminować inercję tradycyjnego silnika przy rozdzielczości enkodera 0.1-0.2 stopnia, a przy okazji zwolnić tempo obrotu przez zmniejszenie ilości obrotów silnika ( aby bez przeszkód sterować rotorem przy takie rozdzielczości, czas obrotu 360 stopni powinien być 30-60 minut). Do rozwiązania pozostanie forma podawania sygnału tył/przód/stop ze sterownika na driver silnika krokowego. Całą resztę powinien załatwić sterownik OE5JFL.
73's de Staszek SP6GWB |
| |
SQ1GQC | 19.02.2018 19:52:25 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 368 #2519757 Od: 2014-2-18
| @SQ6QV >, Jeśli dasz za mały to po prostu co któregoś kroku nie wykona i będziesz niezauważalnie gubił kroki.
Podejrzewam, że nie powinno mieć znaczenia w takiej aplikacji. Pętle sprzężenia pozycyjnego zapewnia w tym przypadku sterownik OE5JFL wraz z enkoderem.
@SP6GWB >, lecz zamiast silnika indukcyjnego użyję silnik krokowy i driver.
Spojrzałem z ciekawości na schemat sterownika Az/El w/g OE5JFL i jak widzę ma on na wyjściu sterownik mostkowy silnika DC. Czy podłączałeś do niego styczniki dla silnika indukcyjnego? Masz Staszku w rotorze silniki indukcyjne czy DC? Bo jeśli indukcyjne, to w mojej opinii da się wyeliminować kwestię dokładności sterowania przy zastosowaniu silników indukcyjnych. Mogło by to być jednakowoż droższe niż zmiana na silniki skokowe wraz z wymagana elektroniką sterującą. Jak widzę sterownik OE5JFL ma zaimplementowane rampy startu i stopu za pośrednictwem sygnału PWM sterującego sygnał ENABLE mostka (zapewne trapezoidalne jako najprostsze w implementacji). Otóż dodając falowniki (i tu koszty właśnie) i sterując jego kierunkiem pracy poprzez sygnały pierwotnie wysyłane na wejścia IN1 i IN2 L6203 a na wejście napięciowe zadawania prędkości podać scałkowany (nawet na członie RC) sygnał PWM. Mniemam, że w oprogramowaniu sterownika zaimplementowany jest regulator pozycji (zapewne PI, aby uniknąć uchybu ustalonego regulatora P) i on na podstawie aktualnej pozycji odczytanej z enkodera tak steruje szybkością stopnia wyjściowego zmieniając wypełnienie sygnału PWM, aby dojazd do zadanej pozycji odbywał się z coraz mniejszą prędkością w miarę zbliżania się do pozycji zadanej.
>,Do rozwiązania pozostanie forma podawania sygnału tył/przód/stop ze sterownika na driver silnika krokowego.
Tak jak Kazik napisał, chyba najprościej kluczować jakiś generator (na nieśmiertelnym 555 dla przykładu). Wejścia IN1 i IN2 są chyba sterowane stanem niskim, więc sygnał uruchamiający generator na przykład z kilku bramek w/g logiki OUT=(NOT(IN1) OR NOT(IN2)). Wyjście generatora do wejścia STEP sterownika krokowca. Wejście DIR można wziąć wprost z jednego z wejść IN1 lub IN2 - sprawdzić kierunek. Maksymalny wypas podobnie jak z z rozwiazaniem z falownikami. Scałkować sygnał PWM i podać go na przetwornik V/f. Sygnał tego przetwornika do wejścia STEP sterownika krokowca, a sygnał DIR jak poprzednio. _________________ Paweł |
| |
Electra | 25.11.2024 10:45:54 |
|
|
| |
SP6GWB | 19.02.2018 20:52:31 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 787 #2519783 Od: 2011-9-14
| Paweł, istnieje przy sterowaniu rotorami z normalnymi silnikami (szczotka, rotor, magnes) problem pewnej histerezy związanej z inercją silnika. Polega on na tym, że w gdy enkoder o dokładności , powiedzmy 0.1 stopnia poda sterownikowi położenie równe wyliczonemu, sterownik wyłączy silnik. Ten jednak wykona pewną ilość obrotów mimo braku napięcia, zanim się zatrzyma z powodu energii kinetycznej zmagazynowanej w wirniku. Jeśli ta ilość obrotów wystarczy do przesunięcia anteny o te 0.1 stopnia, sterownik włączy silnik na bieg wsteczny, aby skorygować tą niedokładność, enkoder poda kąt równy wyliczonemu i wyłączy silnik, który się obróci po wyłączeniu napięcia, co spowoduje zmianę kąta w enkoderze. Sterownik to znowu skoryguje itd, cały system wpada w swego rodzaju oscylację, która wymusza obniżenie dokładności rotora. Silnik krokowy powinien znacznie zmniejszyć ryzyko takich problemów zarówno dzięki specyfice jego pracy ( skokowy ruch wirnika) jak i możliwości założenia pewnej minimalnej ilości impulsów na przesunięcie o określony kąt lub przez programowe zmniejszenie prędkości . Podobne sytuacje występują przy enkoderach obrotu w pionie, które nie są mechanicznie zespolone z osią obrotu lecz obciążone grawitacyjnie na ramieniu o pewnej długości, po zatrzymaniu się silnika lub wahaniach anteny spowodowanych wiatrem - lecz tu silnik krokowy nie zapobiegnie wzbudzaniu się obrotu... 73's de Staszek SP6GWB
|
| |
SQ1GQC | 19.02.2018 21:50:07 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 368 #2519793 Od: 2014-2-18
| Staszku, to jest zjawisko naturalne. Żaden serwonapęd (a jest to klasyczny choć nie nazwany wprost układ serwo) nie jest w stanie osiągnąć dokładności poniżej kwantu pozycji enkodera (czyli dokładność ustalenia pozycji zawsze będzie gorsza niż rozdzielczość układu pomiarowego). Istotą regulacji jest uchyb. Zjawisko o którym napisałeś świadczyło by o niezmiernie prostym algorytmie regulacji czyli o zastosowaniu regulatora dwustawnego - pozycja nie osiagnięta =>, załącz silnik/pozycja osiągnięta =>, wyłącz silnik (lub sprowadzajacego się do tego samego zastosowania styczników do silnika indukcyjnego). Sądzę, że w sterowniku OE5JFL zastosowany jest nieco bardziej zaawansowany algorytm. Wnioskuję to po zastosowaniu PWM i wprost po takim zdaniu w instrukcji: "By setting the two jumpers JP6, JP7 a PWM signal for soft start and slowing down is activated". Czyli w miarę zbliżania się do zadanej pozycji silnik jest zwalniany. A oscylacje +/- skok enkodera (minimum) w obecności sygnałów zakłócających są zjawiskiem wprost wynikającym z założeń tego układu (chyba że będzie to filtrowane czasowo, ale pogarsza się wtedy dokładność pozycjonowania). Moje doświadczenia z rotorami dotyczą układów o dziesięciokrotnie mniejszej rozdzielczości niż tutaj dyskutowany ale na co dzień pracuję z układami o wielokrotnie wyższej dokładności, rozdzielczości i dynamice. Rozwiązaniem, tyle nie wiem czy możliwym tu do zastosowania (ograniczenia programowe) jest enkoder o wyższej rozdzielczości niż zakładana dokładność. Na jakie pasmo to antena i w jaką dokładność celujesz? Jeśli zdecydujesz się na napędy krokowe zwróć też uwagę na stosunek podziału kroków z uwzględnieniem przekładni mechanicznej do rozdzielczości układu pomiarowego (enkodera). Też może być to powodem niestabilności i problemów. No i jeszcze wraz z coraz wyższym podziałem na mikrokroki, trzeba zwrócić uwagę na spadek momentu. Jeśli silnik ma na przykład skok elementarny 1,8 stopnia to aby zapewnić na przykład 14 bitową rozdzielczość napędu krokowego (4x rozdzielczość układu pomiarowego na enkoderze absolutnym 12 bitowym), iloczyn podziału na mikrokroki i przełożenia przekładni powinien wynosić ~81,92. I to przy założeniu montażu enkodera na osi wyjściowej przekładni. Temat ciekawy. Pozdrawiam. _________________ Paweł |
| |
SP6GWB | 19.02.2018 23:02:27 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 787 #2519804 Od: 2011-9-14
| Paweł, w tym rozwiązaniu silniki przełączane ( i załączane ) są przekaźnikami, przykładowo, str. 10:
TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI UŻYTKOWNICY WIDZĄ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA
73's de Staszek SP6GWB |
| |
SP6J | 20.02.2018 08:12:39 |
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: Stara Kamienica JO70SV
Posty: 13 #2519848 Od: 2017-1-22
| A może sterownik K3NG . Tam jest bardzo wiele możliwości konfiguracji systemu ,i ciekawe forum na którym autor jest bardzo podatny na sugestie i nowe rozwiązania. 73! Krzysiek _________________ Pozdrawiam Krzysiek (ex SP6TRP) |
| |
SP6GWB | 21.02.2018 19:36:50 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 787 #2520369 Od: 2011-9-14
| Czy ktoś zna parametry silnika mikroma FA15C21W51L ? Driver
TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI UŻYTKOWNICY WIDZĄ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA
dzisiaj dotarł. Przeprowadziłem pierwsze testy, wszystko funkcjonuje, do produkcji impulsów wykorzystałem generator m.cz. a wyjściem TTL. Aktualnie próbuje silniki, które mam do dyspozycji, pochodzące z demontażu różnych urządzeń. 73's de Staszek SP6GWB |
| |
yh1198 | 21.02.2018 20:11:38 |
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: Warszawa
Posty: 305 #2520376 Od: 2014-5-25
| Czy nie lepszym rozwiązaniem byłoby:
TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI UŻYTKOWNICY WIDZĄ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA
Jacek
|
| |
SQ1GQC | 21.02.2018 20:53:52 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 368 #2520390 Od: 2014-2-18
| Nie wiem czy to znalazłeś:
Napęd: Cztery unipolarne, 4 - fazowe silniki skokowe Mikroma FA – 15 Liczba pasm uzwojenia: 4 Skok znamionowy: 1,8° ± 5% Napięcie: 12 V Prąd pasma: 160 mA Rezystancja pasma: 74 Ω, ± 10% Indukcyjność pasma: 48 mH ± 20% Moment trzymający: 50 mNm (min.) Moment rozruchowy: 25 mNm (min.) Częstotliwość start – stopowa: 450 Hz (min.)
Mały moment. Mie wiem jakie masz tam przełożenie, ale nie wiem czy dla takiego maleństwa warto dostosowywać konstrukcję mechaniczną. _________________ Paweł |
| |
SP6GWB | 21.02.2018 21:27:17 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 787 #2520397 Od: 2011-9-14
| Paweł, akurat ten silnik mam w mechanizmie służącym do przesuwu liniowego. Posłuży , być może , do wstępnej lokalizacji ogniska lub podobnych operacji na oświetlaczu. Silnik ma 5 wyprowadzeń, wszystkie połączone razem. Wygląda na to, że mój driver nie obsłuży tego. 73's de Staszek SP6GWB p.s. Jacku, napędy podane w linku może były by dobre, lecz mam ograniczony budżet. |
| |
Electra | 25.11.2024 10:45:54 |
|
|